حضرت علی علیه السلام درباره فلسفه بعضی احکام شرع میفرمایند:
... و نماز را براى پرهیز از خود بزرگ دیدن، و زکات را تا موجب رسیدن روزى شود، و روزه را تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد... و امامت را تا نظام امت پایدار باشد، ... .
حضرت مهمترین اثر و فلسفه نماز خواندن را پرهیز از خودبینی و تکبّر معرفی میفرماید. چون عنصر اصلی نماز تواضع ، خشوع و اظهار بندگی و عجز در درگاه خدای قادر متعال است. نماز هر چه خالصانهتر و عاشقانهتر باشد، بیشتر در هم شکننده نفس سرکش و متکبر انسان است.
خداوند زکات را واجب کرد تا موجب رسیدن روزی شود
چگونه ؟ مگر میشود؟! پرداخت زکات و خمس در نگاه اول و مادی باعث کم شدن سرمایه و محصول
میشود اما در نگاه توحیدی و علوی باعث برکت در اموال و محصولات کشاورزی خواهد شد.
باور کنیم که همه چیز دنیای مادی نیست، باید به علل و اسباب غیر طبیعی و عالم غیب
هم ایمان داشت.
یکی از عالمان وارسته نقل میفرمود که در یکی از شهرها تمام باغهای میوه را سرما زد و از بین برد ، فقط یک باغ کوچک بین آنها سالم باقی ماند. بعد از تحقیق و بررسی علل این واقعه توسط سازمان جهاد کشاورزی، تنها چیزی که فرق بین این باغ با باغهای دیگر بود تنها یک کلمه بود: صاحب باغ اهل محاسبه زکات و خمس خود بود و هر سال واجبات مالیّه خود را پرداخت میکرد.
خداوند متعال در آیه ۳ سوره بقره متقیّن را اینگونه معرفی میکند: الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون. آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه به آنان روزى دادهایم، انفاق میکنند.
مطالب بیشتر:
دنیا همچون مار است
معرفی اسلام در کلام امیر المومنین ع
دنیا همچون گرد کاهی بی ارزش
کمتر از آب بینی بُز زکامی
مشمئزکنندهتر از استخوان خوک مرده در دست جذامی
پی نوشت:
برای مطالعه کامل مراجعه کنید به حکمت ۲۵۲