گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


حضرت امیر علیه السلام در تفسیر صفات خداوند می‌فرمایند:

سپاس خدایى را که به آفرینش  بندگان  خویش بر هستى خود راهنماست، و آفریده هاى نو به نو او بر ازلیت وى گواست، ...  یکتاست نه از روى شمار. آفریننده است نه با جنبش و تحمل آزار. شنواست، بى آنکه او را گوشى بود، بیناست، بى آنکه چشم گشاید، و بر هم نهد. همراه هر چیزى است نه چنانکه آن را بساید، و جدا از آن، نه آنکه مسافتى در میان آید. ... و هر چیز جز اوست، که برابر او خاضع است و بازگشتش به خداست


حضرت در کلامی بسیار زیبا و دلنشین ، صفات خداوند مهربان را ذکر می‌فرماید و در تفسیری صحیح ، منطقی و فلسفی تمام فلاسفه را انگشت به دهان تسلیم خود می‌کند.

نکاتی که مهمتر به نظر می‌رسد:

۱- مهمترین دلیل و راهنما بر وجود خداوند همین آفرینش بندگان است. مگر می‌شود بدن انسان با این پیچیدگی و ظرافت خود به خود بوجود آمده باشد، فقط کمی اندیشه کافی است!

۲- خداوند ازلی و ابدی است یعنی همیشه بوده ، همیشه هست و همیشه خواهد بود. دلیل آن آفرینش‌های نو به نو و جدید است که دائما در جهان هستی اتفاق می‌افتد. البته خیلی از آنها را ما نمی‌بینیم و نمی‌دانیم، ما چه خبر داریم از اعماق اقیانوس‌ها ، از چاله‌های کاملا تاریک فضا ، از ستارگان و سیّاراتی که هنوز بشر آنها را کشف نکرده است.

۳- خداوند همیشه و در همه جا همراه هر چیزی است البته جدا از آن! حضرت در عبارتی بسیار ادبی ، فصیح و دقیق می‌فرمایند خدا همراه هر چیزی است نه طوری که با آن تماس داشته باشد و آن را بساید یعنی خدا جسم و حجم ندارد ، فضای را اشغال نمی‌کند تا تماس و ساییدن معنا پیدا کند. و در ادامه می‌فرمایند خداوند در عین حالی که همراه هر چیزی است جدای از آن است نه بطوری که فاصله و مسافتی بین خدا و اشیاء فرض شود. باز هم چون خدا جسم و حجم ندارد که فاصله و مسافت معنا پیدا کند.

عاجزانه تقاضا می‌کنم که برای شناخت دقیق صفات خدا به طور کامل خطبه ۱۵۲ را مطالعه فرمایید


مطالب بیشتر:

 

شما در دنیا فقط مهمان هستید

هشدار حضرت علی علیه السلام به مردم آن زمان و این زمان

 

مرگ او را بی‌آرام از وطنش برانَد

 

ترس از پروردگار را شعار خود سازید

پی نوشت:

بخشی از خطبه ۱۵۲ با ترجمه استاد شهیدی


نظرات  (۱)

۲۱ آبان ۹۷ ، ۱۰:۴۷ امید شمس آذر
با سلام
لینکتون کردم. موفّق باشید.
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون از لطفتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی