گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

بر شما باد به کتاب خدا که ریسمان استوار است، و نور آشکار است، و درمانى است سود دهنده، و تشنگى را فرو نشاننده. ... کهنه نگردد به روزگار، نه از خواندن و نه از شنیدن بسیار. راست گفت آن که سخن گفت از روى قرآن، و آن که بدان رفتار کرد پیش افتاد  از دیگران .


شاید بسیاری از شما تجربه کرده باشید، گاهی از جهت روحی خسته و درمانده ، غمی به دل ، نگران حال و آینده ، دلتان شور می‌زند. دنبال یک مرهم نورانی برای دلتان هستید، نگاهتان به کتاب خدا می‌افتد، بازش می‌کنید و چند آیه‌ای تلاوت می‌کنید، انگار ریسمانی زرباف را چنگ زده و از قعر چاه بیرون آمده‌اید. شاید معانی جملات نورانی را نفهمیده باشید اما کلمات نورانی قرآن خاصیَت درمانگری خود را داشته و بار سنگینی از روی دل شما برداشته است.

حضرت امیر علیه السلام تأکید می‌فرمایند که قرآن را تلاوت کنید، ریسمانی محکم و نورانی است برای بیرون آوردن شما از ظلمات اوهام دنیا ، درمان دردهاست ، همچون آبی گوارا و زنده کننده قلوب چرک‌مرده را حیاتی دوباره می‌بخشد.  با گذشت زمان و با خواندن و شنیدن تکراری کهنه نمی‌گردد، شاید تجربه کرده باشید هر بار که آیاتی تکراری را می‌خوانید انگار مطلب جدیدی دست شما را گرفته است.

 نکته:  به مرور زمان و با افزایش تجربه و چشیدن زهر دنیا، شناخت و بصیرت انسان افزایش پیدا می‌کند و فهم او از تلاوت آیات قرآن دقیق‌تر و بی‌آلایش تر می‌شود.

نکته‌ نهایی در کلام حضرت:

اگر می‌خواهید از دیگران سبقت بگیرید چه در امور دنیا و چه در امور آخرت، بهترین راه رجوع به قرآن و عمل به آن است. بدیهی است برای فهم قرآن باید به مفسرین حقیقی آن یعنی چهارده معصوم علیهم السلام رجوع کرد و برای فهم دقیق روایات امامان معصوم علیهم السلام هم باید به متخصص و کارشناس آن یعنی مراجع و مجتهدین بصیر و باتقوا مراجعه کرد.


مطالب بیشتر:

 دنیاپرستان سگان عوعوکنان

خوابگردها

وقت شما تمام شد، تشریف ببرید!

دنیا؛ نصیحت‌گری صادق

پی نوشت:

بخشی از خطبه ۱۵۶ با ترجمه استاد شهیدی

نظرات  (۴)

۰۵ آذر ۹۷ ، ۲۰:۱۸ سعید بیگی
سلام
آفرین! ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم! سپاس!
پاسخ:
علیکم السلام
تشکر از همراهی شما

سلام
خیلی خوب بود
ممنون
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون 
نظر لطفتونه
۰۵ آذر ۹۷ ، ۱۵:۲۲ سیدحمید مشتاقی نیا
سلام بر شما
قرآن گمشده بشریته انس با کلام خدا آرامش بخش دلهای مضطرب و جان های خسته ماست اگر قدرش رو بدونیم
پاسخ:
علیکم السلام
درود بر شما
درسته متأسفانه قدر این معجزه جاویدمان را نمی‌دانیم
واقعا درسته
ممنون از مطالب ارزشمند شما
پاسخ:
ممنون از همراهی گرم شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی