گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

حضرت امیرالمومنین علیه السلام بعد از نکوهش دنیا نکته‌ای قابل توجه می‌فرمایند:

... خداوند تعالى آن(دنیا) را براى دوستانش نگزید، و در دادن آن به دشمنانش بخل نورزید. خیر آن اندک است، و شر آن آماده، فراهم آن پریشان، و ملک آن ربوده، و آبادان آن رو به ویرانى نهاده. آنچه ویران گردد، خانه خوبى نیست و به کار نیاید...


دوستان خدا می‌دانند که عمر دنیا نسبت به آخرت خیلی ناچیز است و اصلا ارزش دل بستن و رحل اقامت افکندن را ندارد. اما دشمنان خدا رهایشان کن که هر چه می‌خواهند به دنیا و خوشی‌های دنیا دل ببندند. مثل کسی که به کف روی آب یک کاسه دل خوش کند و خوشحال و پای‌کوبان چشمش به کف روی آب باشد و به آن دل ببندد و به دیگران فخر فروشی کند. آیا نمی‌گویید او دیوانه است؟! بله کسی که به دنیا و خوشی‌های زودگذر دنیا دل ببندد مثل همان کسی است که به کف روی آب دل بسته! واقعا دیوانه نیست!؟

مطالعه بیشتر:

 فرار از خدا به سوی خدا

فریفته دنیایى و سرزنشش مى نمایى!؟

بانگ هر روز فرشته

خود را بخرید و آزاد کنید!

دسته بندی مردم در کلام امیرالمومنین ع

گوهر نویس


حضرت علی علیه السلام در توصیف عظمت و قدرت حضرت عزرائیل ملک الموت می‌فرمایند:

آیا چون به خانه اى درآمد از آمدن او آگاه مى شوى؟ آیا هنگامى که یکى را مى میراند، او را مى بینى، بچه را چگونه در شکم مادر مى میراند؟ از راه اندام مادر به درون او در مى شود؟ یا روح به اذن پروردگارش بدو پاسخ مى دهد؟ یا او با کودک، درون شکم مادر به سر مى برد؟


این بیان حضرت در حقیقت تلنگری است برای ما که بدانیم چقدر در برابر مرگ ناتوان هستیم، نمی‌توانیم هیچ اطلاعی از زمان و کیفیت مرگ خود داشته باشیم، همین حالا یا یک دقیقه بعد یا ۵۰ سال بعد واقعا نمی‌دانیم. حضرت علی علیه السلام گوشه‌ای از جهل و ناتوانی ما انسان‌ها را به تصویر می‌کشد: ملک الموت بچه را چگونه در شکم مادر می‌میراند؟!!! حضرت سه احتمال برای این پرسش مطرح می‌کنند: ۱- از اندام مادر داخل رحمش می‌شود.۲- روح جنین به اذن خدا پاسخ فرشته مرگ را می‌دهد.    ۳- فرشته مرگ کنار جنین به سر می‌برد.

نمی‌دانیم، اما هر سه احتمال می‌تواند درست باشد. نمی‌دانیم و از این ندانستن لذت می‌بریم چون بندگی و اطاعت از خالق هستی بخش بدون چون و چرا کردن در کارهایش لذت بخش است. اطاعت از خدا به خاطر محبت به او و به خاطر عشق، لذت بخش است. خدایا معرفت و محبت ما را به خودت روز به روز بیشتر فرما.

مطالعه بیشتر:

 توصیف آسمان در کلام حضرت امیر ع

کلام امیرالمومنین ع درباره دل نبستن به دنیا

پیش‌بینی حضرت علی ع از آینده

به سوى کشت‌زار دانش بشتابید!

هر عمر را به پایان رسیدنى است!

گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام درباره همسایگان بعد از مرگ می‌فرمایند:

... همسایگانى بى زبان. نه خواننده را پاسخ دهند، نه ستمى را باز دارند، و نه به نوحه گرى توجهى دارند ... به هم نزدیکند، و هم را نمى بینند. کنار همند و از هم کناره مى گیرند...


حضرت گوشه‌ای از آنچه در تاریکی قبر بر ما می‌گذرد را به تصویر کشیده‌اند، همسایگانی استخوانی  و بی زبان که هر چه فریاد بکشی و از آنها کمک بخواهی مثل مجسمه نگاهت می‌کنند، سرد و خشن!  به گریه و ناله شما اصلا محل سگ هم نمی‌گذارند! بدی کار اینجاست که این همسایگان کنار و نزدیک من هستند اما از من گریزانند. مثل اینکه از یک بیمار جزامی ایدز دار فرار می‌کند. چه اوضاع وحشتناک و دردآوری!

تنها امید من گنه‌کار در آن لحظات طوفانی ، گوشه چشم مولایم حضرت سید الشهدا علیه السلام و مادر بزرگوارش حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها است که گاهی برای مصائب جانگدازشان اشک ریخته‌ام. به امید آن لحظه‌ها پر می‌کشم! ای کاش زودتر برسد! و چه زیباست که خونت در راه خدا ریخته شود و لحظه جان دادن سرت به دامن مولایمان امام حسین علیه السلام باشد.

مطالب بیشتر:

دنیا؛ نصیحت‌گری صادق

تا به خود آیی تمام شده!

دنیا را بفروش، نه خود را!

سستى دل را با پایدارى درمان کن

بهترین حسابرس هر فردی خودش است

گوهر نویس

 


حضرت علی علیه السلام درباره جنایاتی که دنیا مرتکب می‌شود می‌فرمایند:

... بسا کسى که بدان اعتماد کرد، و ناگهان مزه تلخ مصیبت را بدو چشاند، و بسا صاحب اطمینانى که ناگهانش در خاک و خون نشاند. بسا صاحب عظمتى که او را خُرد و ناچیز ساخت، و بسا نازنده اى که او را به خوارى انداخت ...

نکته:

همه ما کم وبیش دیده‌ایم افراد مغرور و قدرتمندی که یک شبه به خاک سیاه نشسته‌اند، تاجرانی که  یک شبه برشکسته می‌شوند ، صاحبان قدرت و حاکمان خون‌خواری که ناگهان با خفّت و خواری به خاک و خون کشیده می‌شوند. متکبرانی که با ناز و عشوه به دین و ایمان جوانان حمله می‌کنند و ناگهان با ذلت و خواری خانه نشین می‌شوند. حتما هر یک از شما نمونه‌ای می‌شناسید.

 نمونه ای از عواقب ناگوار اعتماد به دنیا : کشور زورگو و مست قدرت آمریکا گوشه‌ای ناچیز از مظاهر دنیاست که دیدیم اعتماد ناشیانه بعض مسئولین ما به او چه نتیجه‌ای در برجام به ما تحمیل کرد!

مطالعه بیشتر:

 دنیا همچون مار است

دنیا همچون گرد کاهی بی ارزش

کم‌تر از آب بینی بُز زکامی

مشمئزکننده‌تر از استخوان خوک مرده در دست جذامی

ناچیزتر از نیم‌خورده ملخ

دنیاپرستان سگان عوعوکنان

گوهر نویس


جملاتی پر محتوا و خروشان از امیر بیان امیرالمومنین علیه السلام در مورد خاصیت و ماهیت دنیا:

... کسى از نعمت آن در سرورى نبود، جز که پس آن اشکى از دیده هایش پالود، و روى خوش به کسى نیاورد، جز آنکه با سختى و بد حالى پشت بدو کرد، و باران آسایشش بر کسى نبارید، جز آنکه با رگبار بلایش بیازارید ... .


نکته ۱:

در دنیا هر راحتی و خوشی که به شما می‌رسد ، یک سختی هم قبل یا بعد از آن خواهد بود! هر انسانی روزی نعمت‌ها و شادی‌هایی دارد که بالاخره تمام می‌شود و حسرت و آه از دست دادن آنها گریبانش را می‌گیرد. طبیعت و ماهیت دنیا این است ، نعمت جوانی و شادابی جسم به زودی از دست می‌رود و جایش را به انواع درد‌ها و عوارض پیری می‌دهد و همین طور دیگر نعمت‌ها ... .

نکته ۲:

پس ما باید در برابر چنین دنیای بی‌وفایی چکار کنیم؟! جواب بسیار ساده است ، به آنچه دنیا با زبان بی‌زبانی می‌گوید گوش فرا دهید!  دنیا خودش را معرفی کرده ، مگر نمی‌بینید قتل و غارت و کودک کشی سعودی‌های مست را ، مگر نمی‌بینید  چپاول‌گران اسرائیلی را که جان و مال و ناموس مردم مسلمان فلسطین را به تاراج می‌برند ، مگر نمی‌بینید هر روز تشییع جنازه دوستان و آشنایان خودتان و دیگران را !! بله دنیا می‌گوید من بی رحم هستم ، هر که باشی پولدار یا فقیر ، قدرت فرعون را داشته باشی یا بیمار سرطانی معلول! هر چه باشی خواهی مُرد! زودتر از آنچه فکر کنی خواهی مُرد! پس آماده باش!

مطالعه بیشتر:

قیمت انسان چقدر است؟(جواب حضرت امیر ع)

دو چیز در زمین مایه‌ی امان از عذاب خدا بود

هیچ کاری با تقوا اندک نیست

توصیه حضرت علی ع برای روا ساختن حاجت

توصیف دنیاپرستان در کلام حضرت امیر ع

گوهر نویس


حضرت علی علیه السلام درباره شکوه و عظمت قرآن کریم می‌فرمایند:

... قرآن را بیاموزید که نیکوترین گفتار است، و آن را نیک بفهمید که دلها را بهترین بهار است، و به روشنایى آن بهبودى خواهید، که شفاى سینه هاى بیمار است، و آن را نیکو تلاوت کنید، که سودمندترین بیان و تذکار است.

نکته۱:

 قرآن نیکوترین و هنرمندانه‌ترین گفتار ، بهترین بهار دلها و روشنایی بخش قلوب زنگار گرفته است. قرآن شفا بخش سینه‌های بیمار ما است که گرد و خاک گناه تمام اطراف آن را فرا گرفته است. توصیه علمای بزرگ اخلاق و عرفان مثل مرحوم آیت الله قاضی و شاگردان بزرگ ایشان همیشه این بوده است که هر روز حداقل ۵۰ آیه از قرآن را با صدای خوش و نیکو تلاوت کنید که روشنی بخش عقل و قلب انسان خواهد بود.

نکته ۲:

عقلی که با نور قرآن روشن شود در همه مراحل زندگی مثل تحصیل ، ازدواج و انتخاب همسر و انتخاب شغل و ... به کمک انسان می‌آید و راه نورانی دین که عقلانی‌ترین راه شمرده می‌شود، را انتخاب می‌کند.

مطالعه بیشتر:

خوشا به معادباورانی که ...

تعریف سخاوت در کلام حضرت امیر ع

روا نشدن حاجت ، آسان‌تر !

از بخشیدن اندک شرم مدار

اثر نفس کشیدن انسان در کلام حضرت علی ع

گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام در اندرز به یارانشان فرمودند:

... و صدقه دادن نهانى که گناه را پاک کند و بر جا نگذارد، و صدقه دادن آشکارا که مرگ بد را باز دارد، و کارهاى نیک که  نکوکار را  از درافتادن به خوارى نگهدارد. به یاد خدا باشید که نیکوترین ذکر، یاد خداست.

نکته :

صدقه دادن چه پنهانی باشد و چه آشکارا آثار و برکات ویژه‌ای دارد، بله صدقه دادن و کمک به فقرا اگر پنهانی باشد هم عزت و کرامت نفس نیازمند حفظ می‌شود و هم کاملا بدون ریا و خالصانه خواهد بود که قطعا ارزش بسیار بیشتری دارد. اما حضرت صدقه دادن آشکار را هم توصیه می‌فرماید و  اینکه جلوی مرگ بد را می‌گیرد خیلی ارزشمند است.اینکه توصیه شده قبل از مسافرت صدقه بدهید ، یکی از آثارش همین ایمن بودن از تصادفات جاده‌ای است که به واقع مرگ بد شمرده می‌شود.

مطالب بیشتر:

 آفرینش انسان در کلام حضرت امیر ع

از آداب بخشش در کلام امیرالمومنین ع

کلام حضرت امیر ع درباره انجام مستحبّات

حضرت امیر ع برای چه کسانی طلب آمرزش می‌کند؟

مناجات و نیایش حضرت امیر ع با حضرت حق

گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام در توصیف فرد عاشق می‌فرمایند:

... و هر که عاشق چیزى شود، دیده اش را کور سازد و دلش را رنجور سازد. پس به دیده بیمار بنگرد و به گوش بیمار بشنود. خواهشهاى جسمانى پرده خردش را دریده، دوستى دنیا دلش را میرانیده، جان او شیفته دنیاست و او بنده آن است.

نکته ۱:

باید توجه داشت که مراد حضرت از چنین عاشقی ، عاشق دنیا و آلودگی‌های دنیا است، و عشق هم به معنای دوست داشتن بی حد و حصر و بدون پشتوانه فکری و اعتقادی است. چنین عاشقی ، دیده‌اش کور می‌شود و بدی‌ها و کثافات معشوقش(دنیا) را نمی‌بیند.

نکته ۲ :

 یگانه عشقی که چشم انسان را بینا می‌کند و دلش را مالامال از شادی و بهجت می‌کند عشق به خدا است ، در این عشق ، معشوق خدای زیبا و زیبا آفرین است که سراسر نور و محبت است. خدایا ای معشوق بی‌همتا و یگانه، معرفت و محبت ما را به خودت و به اولیای خودت(معصومین سلام الله علیهم اجمعین) را روز به روز  بیشتر بفرما.


مظالعه بیشتر:

نمونه‌ای از علی‌وار زیستن

عناصر سه‌گانه حفظ شخصیت

از خلقت آدمی شگفت گیرید!

کی باید از خدا ترسید؟!

گوهر نویس

 


توصیه حضرت علی علیه السلام درباره به استقبال مرگ رفتن:

مردم! ازخدایى بترسید که اگر گفتید مى شنود و اگر در دل نهفتید مى داند. و بر مرگى پیشى گیرید که اگر از آن گریختید به شما مى رسد، و اگر ایستادید شما را مى گیرد، و اگر فراموشش کردید شما را به یاد مى آرد.


نکته مهمی که در این سخن حکیمانه وجود دارد این است که ما انسان‌ها به هیچ وجه نمی‌توانیم از مرگ فرار کنیم، به هر گوشه‌ی امن و تاریکی هم که پناه ببریم باز مرگ به ما می‌رسد ، به هر نقطه‌ای از این جهان پا بگذاریم و هر چقدر هم ثروت و قدرت داشته باشیم باز حضرت ملک الموت به اذن خدا در چشم به هم زدنی ما را می‌گیرد. پس تنها راه چاره و راه فرار این است که از مرگ سبقت بگیریم ، یعنی خود را آماده کنیم تا هر وقت مرگ فرا رسید خودمان به استقبالش برویم ، با خیالی آسوده و بدون استرس!

مطالعه بیشتر:

توصیف مرگ از دیدگاه امیر بیان

گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام  در مورد نحوه حراست فرشتگان از انسان‌ها می‌فرمایند:

با هر آدمى دو فرشته است که او را مى پایند و چون قدر الهى رسد بدان واگذارش نمایند، و مدت زندگانى که براى انسان است چون سپرى وى را نگهبان است.


ای کاش باور داشته باشیم که همه عالم با تمام موجودات شناخته و ناشناخته‌اش تحت سلطه خداوند عزیز متعال است. راضی باشیم به قضا و قدر الهی و در برابر ناملایمات زندگی شکیبا باشیم .

بدانیم که دو فرشته در همه حال و دائماً مراقب ما هستند، نه می‌توانیم از قدر حتمی خداوند فرار کنیم و نه کسی جز خدا می‌تواند مدت زندگی و عمر ما را طولانی تر کند، پس با خدا باشیم و جز او را قادر و حکیم ندانیم.


مطالعه بیشتر:

اوصاف فرشتگان از زبان امیر بیان

وصف خاندان رسول اکرم ص از زبان امیر بیان

یا علی ع نعمت هدایت را قدر ناشناسیم

کاسه سرت را به خدا عاریت بسپار

توجه به اوصاف بهشت و جهنم یک عامل انگیزاننده قوی

 

گوهر نویس