گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱۸ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم


با سلام خدمت همه بیانی‌ها و نویسندگان وبلاگ


زمانی که این متن را می‌خوانید ، من در شهر نجف دعاگو و نایب الزیاره شما هستم ان‌شاءالله.

در مسیر پیاده‌روی به سوی حرم مولایمان امام حسین علیه السلام به یاد همه شما مزه عاشقی را چشیده و هضم می‌کنم ان‌شاءالله.

امیدوارم حضور در این حماسه باشکوه و تمدن‌ساز اربعین نصیب همه شما شود.

خدایا روز به روز و لحظه به لحظه بر معرفت و محبت ما به امام حسین علیه السلام بیافزای... آمین


گوهر نویس

 

امام صادق علیه السلام  ثواب یک زیارت امام حسین علیه السلام را اینگونه بیان می‌فرماید: کسی که با معرفت به زیارت امام حسین علیه السلام  برود خداوند برایش پاداش آزاد کردن هزار بنده را می‌نویسد و مانند کسى است که هزار مجاهد را با اسبِ زین کرده و لگام زده تجهیز کند و به جنگ در راه خدا، روانه بدارد[1].

هر یک زائر با این زیارت خود ،هزار رزمنده آماده و مجهّز به هزار اسب را به میدان نبرد می‌فرستد. در ایام اربعین حدود ۲۰ میلیون نفر به زیارت می‌آیند، روی هم رفته می‌شود ۲۰ میلیارد رزمنده (جنود خدای رحمان)  با ۲۰ میلیارد اسب جنگی و تازه نفس! بدون شک چنین  نبردی یک حماسه‌ی بزرگ است.

اربعین یعنی اقتدار امت اسلامی، اربعین مظهر قدرت نمایی مستضعفین تاریخ است. این سپاه ۲۰ میلیاردی اربعین ،  به نبرد طواغیت شرق و غرب می‌رود و جهان را آماده ظهور حضرت ولیعصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می‌کند. ان شاءالله.

 

مطالب بیشتر:

زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ،چرا؟!


گوهر نویس


یکی از خادمان دلسوخته عراقی می‌گفت: خدا شاهده ، از امام حسین علیه السلام خواستم که من را در راه خدمت به زوّارش فقیر و بی‌چیز کنه! سید حیدر نامش بود و حدود ۴۰ سال داشت، این جمله را که گفت، شانه‌های تنومندش لرزید و اشکش جاری شد. او می‌خواست خودش را اندکی شبیه مولایش حسین علیه السلام کند، همان‌طور که امام حسین علیه السلام از همه چیز خود در راه خدا و برای خدا گذشت...، اما این کجا و آن کجا!

دوست داشت بخاطر خدمت به زوّار اباعبدالله علیه السلام همه اموالش را خرج کند، راست هم می‌گفت، او حتی تیر آهن‌هایی که ماه‌ها اندک اندک خریده بود تا خانه‌ای برای خود بسازد، را فروخت. او سیمان‌ها و کچ‌های ساختمان نیمه‌سازش را فروخت. او اشک می‌ریخت و برای امام حسین علیه السلام خود را فقیر می‌کرد!

اما خداوند عزیز رزق و روزی و حاجات زائر امام حسین علیه السلام را ضمانت کرده است. به یقین خادمان زائرین هم مورد عنایت ویژه خدای مهربان هستند، خدایی که دوستدار دوستداران اباعبدالله الحسین علیه السلام است. امام صادق علیه السلام  فرمودند: کسی که او (حسین علیه السلام) را زیارت کند خدا متکفل حاجات اوست و امور مهم دنیائی او را کفایت می‌کند و زیارت حسین علیه السلام جلب روزی برای زائر است و آنچه در این راه انفاق کرده بر او باقى مانده و جانشین و یادگارش خواهد بود[1]... .

دوستان بشتابید، از قافله عشق ساز حماسه اربعین عقب نمانید. هر کس توان مالی دارد و می‌تواند برود ، بسم الله. اگر توان مالی دارد اما مشکل دیگری دارد، حداقل یک نفر نیازمند عاشق کربلا را راهی مسیر عشق کند. اگر توان مالی ندارد ، قرض کند ، طلاهایش را بفروشد! باور کنید ارزشش را دارد. مولایمان حسین علیه السلام و خدای عاشقش جبران می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ،چرا؟!

گوهر نویس

 



حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

اى مردم! کسى که دانست برادرش دینى درست دارد، و در راه راست گام برمى دارد، به گفته مردم درباره او گوش ندهد، که گاه تیرانداز، تیر افکند و تیرها به خطا رود. سخن نیز چنین است، درباره کسى چیزى گویند و آن نه این است. گفتار باطل تباه است، و خدا شنوا و گواه است. بدانید! میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست. (از او پرسیدند معنى این سخن چیست؟ انگشتان خود را فراهم آورد و برداشت و میان گوش و دیده گذاشت. سپس گفت:) باطل آن است که بگویى شنیدم، و حق آن است که بگویى دیدم.


چه تشبیه زیبایی ، سخن چه حق و چه باطل همچون تیری است که از چلّه کمان رها می‌شود. تیرانداز اگر چریک باشد و کارآزموده ، با دقت و تأمل و با آرامش تیرش را رها می‌کند و به هدف می‌زند و اگر سربازی نا‌آرام و بی‌تجربه باشد تیرش به خطا می‌رود. سخن گفتنی که همراه فکر و تأمل باشد به هدف می‌خورد و کارساز است و الّا تلاشی بیهوده خواهد بود.

نکته‌ای که حضرت به آن توجه می‌دهند این است که وقتی برادر دینی شما در ظاهر دین درستی دارد و می‌دانی که زندگی‌اش سالم و طاهر است، حق نداری به بدگویی مردم درباره او گوش بدهی ، بلکه باید از او دفاع کنی و مانع غیبت و بدگویی از او شوی. تا با چشم خودت ندیده‌ای اطمینان پیدا نکن، فاصله حق و باطل فقط چهار انگشت است!

 

مطالب بیشتر:

 کاسه سرت را به خدا عاریت بسپار

توجه به اوصاف بهشت و جهنم یک عامل انگیزاننده قوی  

توصیف مرگ از دیدگاه امیر بیان

بیان امیر بیان در توصیف قرآن کریم

گوهر نویس

 


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

اى بنده خدا در گفتن عیب کسى که گناهى کرده است، شتاب مکن! چه، امید مى رود که آن گناه را بر او ببخشند، و بر گناه خرد خویش ایمن مباش! چه، بود که تو را بر آن عذاب کنند. پس اگر از شما کسى عیب دیگرى را دانست، بر زبان نراند به خاطر عیبى که در خود مى داند.

 

عیب پوشی و حمل بر صحت کردن کارهای دیگران یکی از مهمترین شاخصه‌های یک مسلمان فهمیده و باانصاف است. همه‌ی ما گناهان و عیب‌هایی داریم که از دیگران پوشیده نگه می‌داریم حتی از همسر و خانواده‌ی خودمان، بنابراین عیب و گناه دیگران را افشا نکنیم، فکر نکنیم که حالا یک سوتی دندان‌گیری پیدا کرده‌ایم و حریصانه به دنبال بردن آبروی طرف باشیم.

حضرت هشدار می‌دهند که شتاب نکن، از کجا می‌دانی شاید خدا او را بخشید و تو را به خاطر گناهی که کوچک شمردی عذاب کرد. پیش داوری نکن، خداوند عزیز، داوری عادل و حکیم است که همه‌ی احوال گذشته و حال و آینده‌ی ما را می‌داند. همیشه به خودت و اعمال خودت بدبین باش و به خدا و حکمت او خوش بین. عیب خودت را اول از همه ببین و بزرگ بشمار و عیب دیگران را پوشیده نگه‌دار و کوچک بشمار.


مطالب بیشتر:

 خودت همین حالا انفاق کن البته بدون ریا

تندخویی دیوانگی است!؟

چون تنگدست شدید صدقه دهید!

دل نوشته برجام‌آمیز | وفا با بی‌وفایان، بی‌وفایى است با خدا

گوهر نویس

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: زیارت حسین بن علی علیه السلام برترین اعمال است[1].



چرا زیارت سیدالشهدا علیه السلام برترین عمل صالح است؟!

چرا برتر از نماز؟!

مولایمان امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا حق کامل نماز را أدا کرد، نماز اول وقت ، به جماعت و با حضور قلب تام و عاشقانه امام و قلوب منکسره و مملوّ از ولایت پذیری مأمومین. چه نمازی بالاتر از این سراغ دارید!؟ زیارت امام حسین علیه السلام افضل است چون نکوداشت چنین نمازی است، نمازی که اوج عشقبازی با معشوق حقیقی را به تمام دنیا و آخرت نشان داد.

چرا برتر از روزه؟!

روز عاشورا تشنه‌ترین و گرسنه‌ترین فرد، مولایمان امام حسین علیه السلام بود. روزه حقیقی مگر چیزی جز این است که در راه خدا ، تسلیم محض باشی و راضی باشی به رضای خدا. خداوند دوست داشت حسین عزیزش را اینگونه ببیند و امام حسین علیه السلام هر چه به لحظه شهادتش نزدیک می‌شد صورتش زیبا و ملکوتی‌اش نورانی‌تر می‌گشت و در کامل کردن این حماسه بزرگ تمدن ساز لحظه لحظه شوقش بیشتر می‌شد. حماسه‌ای که اکنون بعد از حدود ۱۳۸۰ سال میلیون‌ها عاشق حسین علیه السلام در راهپیمایی دشمن شکن اربعین شرکت می‌کنند و جان و مال‌شان را برکت می‌بخشند و دل‌های خود را برای ظهور منجی عالم بشریت یکدل و متحد می‌کنند.

مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی قدّس الله نفسه الزکیه در فقرات پایانی شعر خود می‌فرمایند:

دست شفاعت همه را روز حشر ................ از کَرم و جودِ حسین است و بس

گر تو بخواهی که شوی رستگار ............... راه تَولّای حسین است و بس

 

عاشقانه‌های اربعینی (۱)

عاشقانه‌های اربعینی(۲)

عاشقانه‌های اربعینی(۳)

عاشقانه‌های اربعینی(۴)

#ماندگارهمچوحسین


گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام بینا و نابینای واقعی را معرفی می‌فرمایند:

همانا، دنیا نهایت دیدگاه کسى است که دیده اش کور است، و از دیدن جز دنیا محجور، و آن که بیناست نگاهش از دنیا بگذرد و از پس آن خانه آخرت را نگرد. پس بینا از دنیا رخت بردارد، و نابینا رخت خویش در آن گذارد، بینا از دنیا توشه گیرد، و نابینا براى دنیا توشه فراهم آرد.


کسی که فقط دنیا و سرگرمی‌های دنیا را می‌بیند، و فقط به آنچه که چشم سرش مشاهده می‌کند، باور پیدا می‌کند واقعا دیده‌اش کور است. اما کسی که چشم قلبش به نور ایمان روشن است و دیده‌اش بینا و بصیر است، نگاه نافذ و عمیقش پرده مادی دنیا را می‌درد و تمام خزعبلات دنیا را در یک چشم به هم زدنی کنار می‌زند و خانه آخرت را مشاهده می‌کند با چشم دل و باور قلب.

انسان بصیر در دنیا همیشه آماده باش و چمدان به دست است، توشه اعمال نیکش را اندوخته و هر آیینه منتظر لقای پروردگارش است. اما انسان کور چمدانش را در دنیا پهن کرده و رحل اقامت افکنده، صبح تا شب به دنبال فراهم کردن توشه دنیاست.


نکته: بهترین عمل صالح چیست که انسان بصیر و زیرک می‌تواند توشه آخرتش کند؟!

جواب امام صادق علیه السلام را ببینید:  زیارت حسین بن علی(علیه السلام) برترین اعمال است[1].

پس فرصت اربعین را غنیمت بشماریم، حماسه تمدن ساز پیاده‌روی اربعین مقدمه ساز ظهور مولایمان حضرت مهدی علیه السلام است. قلوب زنگار گرفته‌مان را در اقیانوس مردمی زائران صیقلی بدهیم و عشق واقعی را تجربه کنیم، ان‌شاءالله.

 

مطالب بیشتر:

 تعریف پارسایی از زبان امیر مومنان ع

کلام حضرت امیر ع در ستایش دنیا!

گوهر انسانیّت انسان و دنیا

تصویر روز قیامت از زبان امیرالمومنین ع

گوهر نویس

 


حضرت امیر علیه السلام  درباره تقوا و پارسایی در دنیا می‌فرمایند:

آیا ندیدید آنان را که آرزوهاى دور و دراز در سر داشتند، و کاخهاى استوار مى افراشتند، و مالهاى فراوان مى انباشتند، چگونه خانه هاشان گورستان گردید،...  مالهاشان از آن وارثان، و زنانشان در خانه این و آن؟ ...  پس کسى که ترس از پروردگار را شعار خود سازد، در کار خیر از اقران خود پیش تازد، ... پس تقوى را غنیمت شمارید، و به کارى که درخور بهشت است روى آرید، که دنیا را نیافریده اند تا جاودان در آن به سر برید، بلکه آفریده اندش تا زود از آن بگذرید، و از کردار نیک براى خانه همیشگى توشه فراهم آورید.


کسانی که آرزوهای دور و دراز، آرامش و شیرینی زندگی را از آنها گرفته، دائم به  فکر انباشته کردن مال و ساختن خانه‌هایی شیک و زیبا هستند، غافل از آنکه هر لحظه ممکن است خانه‌ی زیبا و پر زرق و برق آنها فرو بریزد و گورستان خودش و همه تجملّات ساختگی‌اش شود. مالش را وارث می‌خورد و یک آب هم رویش، همسرش هم بعد از مدتی به نکاح مرد دیگری در‌می‌آید و خیلی زود او را فراموش می‌کند و تمام.

از نظر مولایمان امیرالمومنین علیه السلام بهترین کار این است که تقوا را شعار همیشگی خود قرار دهیم و این فرصت دو روزه دنیا را به خریدن بهشت همت بگماریم، بدانیم که دنیا آفریده شده برای گذشتن نه ماندن! دنیا فقط خانه‌ای است برای فراهم کردن توشه برای خانه‌ی همیشگی آخرت.

باور کنید که بهترین توشه جلب و جذب محبت امام حسین علیه السلام است، فرصت چند روزه دنیا را غنیمت شماریم و بشتابیم به سوی حماسه میلیونی اربعین، قلوب زنگار گرفته‌مان را به اقیانوس مردمی حسینی بسپاریم تا شفاف به عشق حسینی شود.

باور کنید ارزشش را دارد که قرض کنیم و به زیارت اربعین برویم ، یکی از خادمان عراقی می‌گفت: به خدا قسم دوست دارم هر چه دارم برای زائران امام حسین علیه السلام خرج کنم تا اینکه فقیر شوم ، از امام حسین علیه السلام خواهش کردم که مرا فقیر کند در راه خودش و برای خودش. اشک می‌ریخت و این‌ها را می‌گفت.


مطالب بیشتر:

پرده‌ای میان خود و خدا باقی بگذار هر چند نازک

هیچ کاری با تقوا اندک نیست

گوهر نویس

 


حضرت علی علیه السلام درباره نزدیکی مرگ و حقیقت آن می‌فرمایند:

... آن را که پیش از تو بود دیدى، که مال فراهم آورد و از فقر ترسید، و به آرزوى دراز، از عاقبت نیندیشید. مرگ را دور پنداشت و ناگهان بر سر او رسید. او را بى آرام از وطنش براند و از جایى که در آن ایمن بود برخیزاند. بر چوبهاى تابوت برداشته، مردان آن را با سرانگشتان گرفته به نوبت از دوش این به دوش آن گذاشته.

 

هر کدام از ما سراغ داریم ثروتمندانی که روز و شب خود را صرف جمع کردن پول کردند، کسایی که زندگی‌شان دائم در استرس و اضطراب بالا و پایین شدن نرخ دلار می‌گذرد، کسانی که از ترس فقیر شدن اجناس مایحتاج مردم را احتکار می‌کنند تا بلکه با افزایش قیمت‌ها سود بیشتری به جیب بزنند. اصلا به دادن خمس و زکات مال خود فکر هم نمی‌کنند و گمان می‌کنند اگر خمس بدهند فقیر می‌شوند، خیال می‌کنند مرگ فقط در خانه همسایه را می‌زند.

ناگهان مرگ چون عقابی تیز پرواز ، چنگالش را به گریبان آنها فرو می‌کند و آنها را همچنان نا‌آرام و بی‌ایمن از وطنشان بالا می‌کشد. انگار جسم بی‌جان آنها هنوز به دنبال مال دنیا، حریصانه ناآرام است. چنین افرادی هیچ گاه به آرامش نمی‌رسند ، نه در دنیا و نه در آخرت.

چه عبرت‌آموز است شرکت در مراسم تشییع جنازه‌ی آنها، همه آن ثروت و قدرت به یکباره نابود و جسم پژمرده‌شان در کفن سفیدی پیچانده شده و بر تابوتی سرد، دست به دست و شانه به شانه به سوی گودالی سرد و مرطوب ، شتابان برده می‌شود. ای کاش باور کنیم که این سرنوشت همه‌ی ماست، چه فقیر و بدبخت باشی چه پولدار و خوشبخت، چه فرد بیمار جذامی و سرطانی باشی چه فرد سالم و ورزشکار بدنساز و قهرمان مسابقات مردان آهنین! هر که می‌خواهی باش فرقی نمی‌‌کند، مرگ به سراغ همه‌ی ما می‌آید. آنچه به دردمان می‌خورد ایمان و عمل صالح است و صد البته محبت و عشق به اهل بیت علیهم السلام ، مخصوصا مولا و آقایمان حضرت سیدالشهدا علیه السلام .

آقا جان زیارت اربعین، پابرهنه ، خاکی و دل شکسته ما را بپذیر در صحن و سرایت.


مطالب بیشتر:

تلنگری برای باور به زندگی بعد از مرگ

تصویر روز قیامت از زبان امیرالمومنین ع

خوشا به معادباورانی که ...

هر عمر را به پایان رسیدنى است!

بانگ هر روز فرشته

گوهر نویس


 

حضرت علی  علیه السلام  خطاب به مردم آن زمان و این زمان هشدار می‌دهند:

گوشه چشم به هر سو که خواهى به مردم بیفکن! آیا جز مستمندى بینى با فقر دست به گریبان، یا دولتمندى با نعمت خدا در کفران، یا آن که دست بخشش ندارد، و ندادن حق خدا را افزونى مال به حساب آرد ...  کجایند گزیدگان شما و نیکانتان، و آزادگان و جوانمردانتان؟ کجایند پرهیزگاران در کسب و کار، و پاکیزگان در راه و رفتار؟

 

در جامعه‌ای که فاصله طبقانی زیاد شود و عدالت اجتماعی قربانی اشرافی‌گری صاحبان ثروت و قدرت شود، حجم بالایی از مردم جزو این سه دسته خواهند بود:

۱- فقرایی که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

۲- ثروتمندانی که از مقام و ثروت خود سوءاستفاده می‌کنند و مشغول کفران نعمت الهی هستند.

۳- دسته‌ کثیری هم دست بخشش ندارند، از پرداخت حقوق مالی واجب خود مثل خمس و زکات سر باز می‌زنند و گمان می‌کنند ثروتشان زیادتر می‌شود.

حال و روز جامعه امروز ما هم بی شباهت با این کلام حضرت امیر علیه السلام   نیست. اگر باور داشتیم که انفاق در راه خدا ، معامله‌ای پر سودی است که طرف آن خود خداست، علاوه بر پرداخت واجبات مالی ، روزانه و ماهانه بخشی از درآمد خود را به معامله با خدا اختصاص می‌دادیم.


 مظالب بیشتر:

 سرزنش مردم کوفه از زبان حضرت امیر علیه السلام

آن که حساب نفس خود کرد سود برد

ثمره خوش اخلاقی و نرم‌خویی از زبان امیر بیان علیه السلام

بدترین توشه برای آن جهان چیست؟

نشانه‌های حبّ دنیا از زبان امیر بیان علیه السلام

گوهر نویس