گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

بدان که هر ظاهرى را باطنى است که بر مثال آن است، آنچه ظاهرش پاکیزه بود باطن آن نیز آنچنان است، و آنچه ظاهرش پلید است، باطن آن نیز پلید است...


یک روز جوانی را دیدم با موهای تیغ تیغی و ابروهای اصلاح کرده، عکس اسکلت ناقص الخلقه‌ای روی سینه‌ی تی شرتش برق می‌زد. زانوی شلوارش نخ نخ و پلاسیده بود، می‌گفت: آدم باید دلش پاک باشه ،اصلا خدا کنه دلت پاک باشه، ظاهر که مهم نیست!  

به نظر می‌رسد که ارتباط بین ظاهر و باطن دوطرفه است، یعنی ظاهر روی باطن تأثیر می‌گذارد و باطن هم روی ظاهر. این کلام حضرت بر روی تأثیر ظاهر انسان بر باطنش تأکید دارد و جواب قاطعی است به آن جوان کذایی! کسی که هر روز صبح ریشش را شش تیغه می‌تراشد و ظاهر خود را شبیه دخترها می‌کند، دو حرام قطعی و مورد اتفاق مراجع را مرتکب شده، یکی تراشیدن ریش و دیگری شبیه کردن خود به زن‌ها. وقتی ظاهر انسان به گناه آلوده باشد انرژی‌های منفی اطراف را به خود جذب می‌کند، شیطان را امیدوار می‌کند که فرد را به گناهان بزرگتر بکشاند ، شیطان لحظه‌ای رهایش نمی‌کند ، افکار شهوانی و گناه آلود را در باطن و قلبش نهادینه می‌کند، با این وضع چگونه باطنش پاک می‌ماند!؟ اصلا امکان ندارد ! چه بخواهد و چه نخواهد ظاهرش شیطان را به خود جذب می‌کند و قلبش آلوده خواهد شد.

نکته۱: دختر خانم‌ها هم بدانند که بی‌حجابی و بی حیایی مهمترین عنصری است که انرژی‌های منفی و شهوانی را به سوی شما می‌کشاند و قطعا باطن شما را آلوده خواهد کرد.

نکته ۲ : البته اشکال نکنید که چه بسیار جوانانی که ظاهرشان آلوده است اما در مجالس شب قدر و عزاداری و ... شرکت می‌کنند و اشک می‌ریزند. جواب یک کلمه است : باب رحمت الهی و کرم و لطف و مهربانی اهل بیت علیهم السلام اینقدر وسیع است که همه را به سوی خود می‌کشاند. در واقع این جذبه حسینی ، فاطمی و علوی آنقدر انرژی مثبت و پاک منتشر می‌کند که بر انرژی‌های منفی شیطانی غلبه می‌کند و قلوب کمی آماده را به سوی خود می‌کشاند. بله با شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام باطن این افراد به سوی نور حرکت می‌کند اما دوباره بعد از این مجالس، ظاهر گناه آلود آنها باطن آنها را به سمت تاریکی می‌برد.


مطالب بیشتر:

شما در دنیا فقط مهمان هستید

هشدار حضرت علی علیه السلام به مردم آن زمان و این زمان

 

مرگ او را بی‌آرام از وطنش برانَد

 

ترس از پروردگار را شعار خود سازید

پی نوشت:

آخر خطبه ۱۵۴ با ترجمه استاد شهیدی


نظرات  (۷)

شما سرت باید رو گردنت باشه

پاسخ:
؟!!
حاجی دلت پاک باشه ....!!!!
پاسخ:
فکر کنم دلم پاک نیست ...!!!
خدا ظاهر و باطنمان را یکی کند
پاسخ:
ان‌شاءالله
ممنون
سلام
جالب بود. سپاس!
پاسخ:
علیکم السلام
تشکر از نظر لطف شما
درسته ، نبایستی از ظاهر آدما قضاوت کرد ... چرا که برای خودم پیش اومده که طرف ظاهر علیه السلامی نداشته و بعدا فهمیدم که چقدر اصول درستی داره و خطوط قرمز رو رعایت میکنه ...
اما قطعا باطن بر ظاهر تاثیر میذاره ... و تغییرات ظاهری رو در اون آدم دیدم!
پاسخ:
درسته
تشکر از نظر شما
استفاده کردم
۲۸ آبان ۹۷ ، ۱۱:۱۰ امید شمس آذر
اینا شبهه هم نیستن که بخوان جواب داده بشن. کی اینا رو میاد جا میندازه بین جوونها؟ چرا برخوردی نمیشه؟
پاسخ:
این حرفها آروغ روشنفکری یک عده غرب گراست که نخواستن جوانها دین را درست بفهمند و عمدا یا سهوا در پازل دشمنان اسلام بازی کردند
تشکر از همراهی و نظرات شما
۲۸ آبان ۹۷ ، ۰۱:۵۶ سارا سماواتی منفرد
سلام
از رو ظاهر نمیشه همیشه رو باطن قضاوت کرد اما این جمله و استدلال پشت آن وسیله ای شده برای فرار از تکالیف و وظایف و حدودی که باید رعایت شود .
پاسخ:
علیکم السلام
درست می‌فرمایید
این مطلب را برای همان ها نوشتم که هم خدا رو میخان و هم خرما رو! احکام شرعی را رعایت نمی‌کنند و بعد فکر می‌کنن خیلی خوبن چون دلشون پاکه!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی