گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است


مولای متّقیان علی علیه السلام می‌فرمایند:

بدانید که من با دو کس مى ستیزم: آن که چیزى را خواهد که حق آن را ندارد، و آن که حقى را که بر گردن اوست نگزارد.

بندگان خدا! شما را به پرهیزگارى وصیت مى کنم، که پرهیزگارى بهترین چیزى است که بنده خدا دیگرى را وصیت کند که آن را پیشه گیرد، و نزد خدا بهترین کارها آن است که به تقوى پایان پذیرد.

حضرت امیر علیه السلام به شدت و با قاطعیّت دو گروه را دشمن می‌شمارد و با آنها مبارزه می‌کند:

۱- گروهی که همیشه به دنبال چیزی فراتر از حق خود هستند، حاضرند حق عده‌ی زیادی را لگدمال کنند تا خودشان به ثروت و قدرت برسند. افراد سرشناسی مثل طلحه و زبیر از این گروهند.

۲- گروهی که بطور طبیعی یا بواسطه ظلمی که کردند، حقی بر گردنشان است و باید حق را رعایت کنند و مطابق حق رفتار کنند.مثل افرادی که از بیت‌المال دزدی می‌کنند و حق میلیون‌ها نفر را می‌خورند.

شاخصه شناخت حق چیست؟ کیست؟ 

رسول خدا صل الله علیه و آله می‌فرمایند: عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَار. علی با حقّ است و حق با علی. هر کجا علی باشد، حق هم آن جاست. حق به دور علی می‌گردد، نه این که علی به دنبال حق باشد.

 بنابراین شاخصه شناخت حق، خود جناب امیرالمومنین علیه السلام می‌باشند. دلیلش واضح است چون علی علیه السلام بر مبنای قرآن و سنت پیامبر صل الله علیه و آله عمل می‌کند. بعد از ایشان دیگر ائمه علیهم السلام شاخص هستند و در دوران غیبت کبری طبق بیان حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه فقهای مجتهد جامع الشرایط و با تقوا که در رأس آنها ولیّ فقیه زمان هستند، شاخص شناخت حق می‌باشند.


مطالب بیشتر:

نمونه‌ای از علی‌وار زیستن

عناصر سه‌گانه حفظ شخصیت

از خلقت آدمی شگفت گیرید!

کی باید از خدا ترسید؟!


گوهر نویس


معصومه سلام الله علیها ترجمان بلند عاشوراست و قصه با زینب هم سفرشدن.


رحلت غریبانه برترین بانوی زمان خود، کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.

گوهر نویس



حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

اى پروردگار این زمین که آن را آرام جاى آفریدگان کرده‌اى و جاى رفت و آمد خزندگان و چارپایان، ... اگر بر دشمنانمان پیروز کردى، ما را از ستم برکنار کن، و در راه حق راست و استوار، و اگر آنان را بر ما پیروزى دادى، شهادت را روزى ما کن، و از فتنه نگهدارمان...


ای خداوند زمان و زمین ، ما در مقابل دشمنان داخلی و خارجی از دو حال خارج نیستیم: یا پیروز می‌شویم یا شکست می‌خوریم. در هر حال راضی به رضای تو هستیم و هیچ اعتراضی نداریم. خودت صاحب همه‌ چیز ما هستی،  جان و مال و هستی  ما در گرو عنایت توست بنابراین هر چه خواهی کن اما :


۱- اگر ما را پیروز میدان کردی ، پاهای ما را در مسیر حق استوار فرما و دست‌های ما را از ستم کردن کوتاه کن.


۲- اگر دشمن را بر ما پیروز کردی،  بالاترین مقام نزد خودت یعنی شهادت را روزی ما کن. اما اگر زنده نگه‌مان داشتی، ما را از فتنه‌های خانمان سوز حفظ فرما.


خداوندا شهادت آرزوی مولایمان علی علیه السلام  و آرزوی اولیای الهی است، به حق زهرای علی و جگر گوشه‌هایش شهادت در راه خودت را عاقبت امر من گنه‌کار قرار بده.


مطالب بیشتر:

 کلام حضرت امیر ع در ستایش دنیا!

گوهر انسانیّت انسان و دنیا

تصویر روز قیامت از زبان امیرالمومنین علیه السلام

آفرینش انسان در کلام حضرت امیر علیه السلام

گوهر نویس


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

... حرمت مسلمان را از دیگر حرمتها برتر نهاده، و حقوق مسلمان را با اخلاص و یگانه پرستى پیوند داده، پس مسلمان کسى است که مسلمان از دست و زبان او آزارى نبیند جز آنکه براى حق بود، و گزند مسلمان روا نیست جز در آنچه واجب شود.

اسلام عزیز حرمت مال و جان و آبروی مسلمان را از همه حرمت‌ها بالاتر می‌داند، حتی از حرمت خانه‌ی خدا ! امام صادق علیه السلام فرمودند:« المؤمنُ اعظمُ حرمه من الکعبه» حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است .  رعایت حقوق مسلمان با اخلاص و توحید در هم تنیده شده است به نحوی که اگر کسی ادعای یگانه‌پرستی و اخلاص می‌کند اما هیچ نگرانی و ترسی از بردن آبروی دیگران ندارد دروغ می‌گوید دروغ ! 

هتک حرمت و گزند مسلمان فقط در صورتی جایز و گاهی واجب است که خطر هتک حرمت احکام اسلام و هتک حرمت دیگر مسلمانان وجود داشته باشد. وقتی مسلمانی علناً شراب‌خواری می‌کند، علناً حیا و عفت خود را پایمال می‌کند و باعث آلوده شدن محیط جامعه اسلامی می‌شود باید با او برخورد کرد البته ابتدا با مهربانی تذکر داده می‌شود و بعد طبق قانون رفتار. 

آبرویش می‌رود ، برود. آیا امنیّت روحی و جانی دیگر مسلمانان حرمت ندارد!؟ وقتی حرمت اسلام و احکام اسلام و حرمت مسلمانان زیادی در معرض خطر است ، واجب است حرمت مسلمان خطاکار شکسته شود. هم شرع می‌گوید و هم عقل. 


مطالب بیشتر:

 پس اى شنونده از پس مستى هشیار باش!

حضرت علی علیه السلام: من از این غفلت نگرانم...

چهارپایان در بند شکمند اما مومنان فروتنند، مهربانند، ترسانند

آیا این جمله درسته؟ (آدم باید دلش پاک باشه...)

گوهر نویس



حضرت امیر علیه السلام فرمودند:

... باید خردسالتان از کلانسالتان پیروى کند، و کلانسالتان به خردسالتان مهربان باشد. همچون بدخویان جاهلیت مباشید، که نه در دین فهمى دارند، و نه شناساى کردگارند،  به صورت انسان، و درون پستتر از جانوران.


نکته تربیتی مهم:

کودکی که از بزرگترها حرف شنوی دارد باعث می‌شود بزرگترها با او مهربان باشند و از طرف دیگر اگر بزرگترها با بچه‌ها مهربان و خوش‌رفتار باشند باعث می‌شود که کودک حرف شنو و پیرو باشد. نباشیم مثل پیرمردی که در مسجد محله‌مان دیده بودم. پیرمردی همیشه عصبانی و همیشه صف اول نماز جماعت، یک روز از روزهای هفت سالگی‌ام نشسته بودم صف اول، آرام و مودب، احساس بزرگی می‌کردم که ناگهان پیرمردی گشتالو  داد زد: کرّه خر گمشو برو صف آخر!! اول نفهمیدم که با من است. ناگهان برق از سرم پرید، آنچنان پس گردنی زد که با صورت به زمین افتادم. بغض و اشک، نفرت از پیرمردهای مسجدی حتی نفرت از نماز تا مدت‌ها گریبان‌گیرم بود.

بعدها هم که بزرگتر شدم، خوی جاهلیّت و نادانی را در آن پیرمرد می‌دیدم. کسانی که نه فهم درستی از دین دارند و نه خدای مهربان‌تر از مادر را می‌شناسند. فقط ورد زبانشان خدا و پیامبر است اما در عمل هیچ بویی از مهربانی خدا و پیامبرش نبرده‌اند. به تعبیر حضرت علی علیه السلام به صورت انسانند اما در درون پست‌تر از حیوان.

اخلاق خوش و مهربانی برای مسلمان یک شاخصه‌ی مهم و معیاری سرنوشت ساز است. به نحوی که خشونت و بد اخلاقی انسانیّت انسان را از درون می‌خورد و خوی حیوانیّت را تقویت می‌کند. 


مطالب بیشتر:

 مناجات و نیایش حضرت امیر ع با حضرت حق

تعریف پارسایی از زبان امیر مومنان ع

کلام حضرت امیر ع در ستایش دنیا!

گوهر انسانیّت انسان و دنیا

گوهر نویس


حضرت امیر علیه السلام بعد از شکایات مردم از عثمان و اعمال ناپسند او ، خطاب به او هشدار دادند:

خدا را! خدا را! خویشتن را به پاى. به خدا، تو کور نیستى تا بینایت کنند، نادان نیستى تا تو را تعلیم دهند. راهها هویداست، و نشانه هاى دین برپاست.


خیلی از افراد هستند که با اینکه می‌دانند حق با کیست، اما باز هم حق را زیر پا می‌گذارند و به مقتضای هوای نفس خود رفتار می‌کنند. شواهد زیادی در طول تاریخ وجود دارد مثلا جناب طلحه و زبیر مگر کور بودند؟ مگر نادان بودند؟ خیر آنها هر روز رسول الله صل الله و علیه و آله را می‌دیدند و درک می‌کردند، می‌دانستند حق با علی علیه السلام است، فضائل و کرامات امیرالمومنین علیه السلام را با چشم خود دیده بودند. حدیث‌های پیامبر صل الله و علیه و آله درباره جانشینی و خلافت حضرت امیر علیه السلام را با گوش خود شنیده بودند و راه برای آنها کاملا روشن بود. 

اما چرا در مقابل حضرت لشکر کشی کردند!؟ یا مثلا همین جناب عثمان مگر کور و کر بود؟ همه‌ی نشانه‌های دین وجود داشت، همه‌ی احکام اسلام اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی  را پیامبر صل الله و علیه و آله  بیان کرده بود. چرا عثمان خلاف سنت پیامبر صل الله و علیه و آله  عمل می‌کرد؟!

جناب طلحه و زبیر در زمان خلافت خلفای سه گانه غرق در امور دنیوی و اشرافی‌گری شدند، باغ روی باغ، کوزه‌های پر از طلا، کاخ‌های رنگارنگ در شهرهای مختلف ، در زمان خلفا پارتی بازی و رانت خواری به اوج خود رسید ، ساده‌زیستی و عمل به سنت رسول الله صل الله و علیه و آله  به فراموشی سپرده شد تا اینکه حضرت علی علیه السلام به خلافت ظاهری رسیدند و دست چپاولگران به بیت المال را قطع کردند. 


امثال طلحه  و زبیر آنچنان غرق در کاخ و طلا بودند که عدالت علوی را درک نمی‌کردند، با اینکه می‌دانستند علی علیه السلام بر حق است اما به خاطر حبّ دنیا و هوای نفس شیطانی ‌خود در مقابل حق ایستادند. پس دانستن به تنهایی کافی نیست باید بصیرت و معرفت باشد تا انگیزه‌ی پیروی از حق ایجاد شود. باید تعلّقات پوچ دنیا را از قلب بیرون کرد ، اگر ذرّه ای محبت دنیا در دل جا خوش کند به همان مقدار محبت خدا رخت بر می‌بندد و عاقبت انسان چه بشود خدا می‌داند! 

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا . 


مطالب بیشتر:

 پاداش بسیار برای احسان اندک

زندگی پاکیزه از نظر امیرالمومنین علیه السلام

تکبّر،ترس و بخل بهترین صفات زن

روز ظالم و روز مظلوم کدام سخت‌تر است؟

گوهر نویس


حضرت علی علیه السلام خطاب به انسان‌ها می‌فرمایند:

اى آفریده راست اندام، و پدیده‌ی نگاه‌دارى شده در تاریکیهاى ارحام، و در پرده هایى نهاده و هر پرده بر دیگرى فتاده. آغاز شدى از آنچه برون کشیده شد از گل و لاى، و نهاده شدى در آرامگاهى بر جاى، تا مدتى که دانسته است و زمانى که قسمت شده است. در دل مادرت مى جنبیدى .... پس چه کسى تو را راه کشیدن خوراک از پستان مادر نمایاند؟


مولایمان علی علیه السلام نعمت‌هایی از خداوند را به ما گوش‌زد می‌فرمایند که معمولا از آنها غافل هستیم، همین راست اندامی، تصور کنید اگر استخوان دست و پا منحنی شکل بود، چقدر بد ترکیب و بدقواره می‌شد! یا فرض کنید پوست کف دستمان این شیارهای به شکل ۱۸ و ۸۱ را نداشت، چگونه دستمان را مشت می‌کردیم؟! اگر پوست کف دست و پوست انگشتان صاف بود و این سه شیار را نداشت چه می‌شد؟! احتمالا با هر بار مشت کردن دست ، پوست جمع می‌شد و درد می‌گرفت. هیچ گاه به این نعمت‌ها فکر کرده بودید؟!


 تاریکی رحم مادر و نحوه خلقت انسان نکته‌ی بعدی است که حضرت توضیح می‌دهند. در نهایت نعمت بزرگ دیگری را گوشزد می‌فرمایند، اینکه کودک بعد از تولد مستقیم سراغ سینه مادر می‌رود و شیر را پمپاژ می‌کند تا رگ‌ها به جنبش افتد و جریان شیر آغاز شود، چه کسی این راه را به نوزاد تازه متولد شده یاد داده است؟ آیا با یادگیری مشاهده‌ای یاد گرفته است؟! بچه‌ای که هنوز چشم‌هایش بسته است و نور دنیا برایش کور کننده است چگونه مشاهده کرده !  قدرت و حکمت و رحمت خدا را باید در نوزادان دید و لذت برد.


باید با دیدن نوزاد معرفت و محبت خود را به خدای خالق حکیم افزایش داد. مگر نمی‌بینی که آرواره‌های دهان نوزاد آنقدر قوی هستند که با مکشی قدرتمند شیر را از شیرازه‌ی جان مادر بیرون می‌کشند. آن هم چه زیبا و دقیق ... ! 


مطالب بیشتر:

 وظیفه‌ی آن کس که خدا او را مالى بخشد


زمین و آسمان را برای مصلحت شما برپاشان داشته‌اند


کاهش میوه درختان و نباریدن باران نتیجه گناه بندگان


 

دنیا زدگی نتیجه جهالت ماست

گوهر نویس


مولای متقیّان بعد از به تصویر کشیدن صفات ساده‌ زیستی ، کم خوارکی و دوری از دنیای رسول الله صل الله علیه و آله با لحنی استوار و بیدار کننده قسم یاد می‌فرمایند:

به خدا که این جامه پشمین خود را چندان پینه کردم که از پینه کننده شرمسارى بردم. یکى به من گفت: آن را دور نمى افکنى؟ گفتم: از من دور شو که:

 زر کامل عیار از بوته بى غش چهره افروزد*** دل صاحب نظر را سرخ، روز امتحان بینی


این کلام حضرت، قلب هر انسان آزاده‌ای را ریش ریش می‌کند، یا علی علیه السلام جان من به فدایت، بأبی انت و أمی یا امیر المومنین علیه السلام  شما از زیادی وصله پینه لباس زِبر خود نزد خیّاط شرمساری! رویت نمی‌شود دوباره و سه باره و صد باره از او خواهش کنی که لباس کهنه و خشن‌ات را وصله کند! 


اما مولای من امروز مسئولین دولت در جمهوری اسلامی عبا و قبای خود را با رنگ ریش خود سِت می‌کنند، در کاخ‌های آنچنانی با سنا و جکوزی شاهانه‌ی خود آرامش می‌یابند. اصلا نمی‌فهمند خرج و مخارج زندگی را، مزه فقر را نچشیده‌اند ، درد خجالت مرد نان آور خانه را درک نمی‌کنند، وای بر آنها ... .


مولای من ، تنها کسی که واقعا درد مردم را می‌فهمد و زندگی خودش و فرزندانش سراسر زهد و تقوا است، ساده زیستی و فرار از مظاهر پوچ دنیا در تمام زندگی اش نمایان است، او فرزند شما و فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها ، ولی امر مسلمین جهان آیت الله العظمی خامنه‌ای است. 


خداوندا توفیق قدردانی و شکر نعمت ولایت فقیه را به ما عنایت فرما. 

 

مطالب بیشتر:

 پس اى شنونده از پس مستى هشیار باش!

حضرت علی علیه السلام: من از این غفلت نگرانم...

چهارپایان در بند شکمند اما مومنان فروتنند، مهربانند، ترسانند

آیا این جمله درسته؟ (آدم باید دلش پاک باشه...)

گوهر نویس



حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه قرآن را چراغ روشنایی بخش راه انسان‌ها معرفی ‌کردند، فرمودند:

بدانید که در قرآن علم آینده است، و حدیث گذشته. درد شما را درمان است، و راه سامان دادن کارتان در آن است.


آیا تاکنون با دید شفا بخشی به قرآن نگاه کرده‌اید؟!  

خداوند در سوره اسراء آیه ۸۲ می‌فرماید: " وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ...ً".

قران از جهت اینکه معالج امراض قلبى و روحی است براى مؤمنین «شفاء» و به لحاظ اینکه صحت و استقامت نفسانى می آورد «رحمت» است[1].


بطور طبیعی هر از گاهی مشکلات زندگی به انسان فشار می‌آورد، از بیماری گرفته تا تأخیر قسط وام و مشکلات مالی ، هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که هیچ مشکلی ندارد و همیشه شاد و سرحال است. انسان مومن ، انسانی است که خدا را باور دارد ، غیب و امور غیبی را باور دارد، و می‌داند که همه چیز دنیا ، منحصر به امور مادّی و امور محسوس بشری نیست.


طبق سنت الهی مومنین بیشتر مورد امتحان الهی قرار می‌گیرند تا جان و دل آنها صیقلی یابد و نور معرفت الهی را بهتر جذب کند. بنابراین انسان مومن باید قرآن را درمانگر و شفا بداند، هر روز صفحاتی از مصحف شریف را قرائت کند و چه بهتر که دقایقی تأمل و تفکر هم داشته باشد. چنین انسانی دست به هر کاری که می‌زند نورانیّت قرآن به کارش نظم و سامان می‌دهد، اگر شکی یا غم و غصه‌ای به او دست می‌دهد ، قلبش به نور قرآن شفا می‌یابد و با رحمت الهی به استقامت نفس نائل می‌آید.

 

مطالب بیشتر:

 نتیجه اعتماد به دنیا و کدخدا

همسایگان بی‌زبان در تاریکی قبر

توصیف عملکرد حضرت عزرائیل ملک الموت

خداوند دنیا را براى دوستانش نگزید

گوهر نویس


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

بندگان خدا! بدانید که از شما بر شما نگاهبانانى است، و از اندامهاتان مراقبانى، و حافظانى. که کرده هاى شما را به درستى در حساب مى آرند، و نفسهاتان را مى شمارند. نه شبى سیاه شما را از آنان مى پوشاند، و نه درى استوار پنهان کردنتان تواند. فردا به امروز نزدیک است.


از درون ما و اندام‌هایی که از خود ما به خودمان نزدیکتر هستند، مراقب و نگهبان داریم که با دقت و حوصله و خستگی ناپذیری غیر قابل وصفی، تمام اعمال ، افکار ، خیالات و اوهام ما را ثبت و ضبط می‌کنند، حتی تعداد پر و خالی شدن شش‌ها را ! 

به نظر شما چگونه می‌شود از دست این بادیگاردهای قلچماق پنهان شد!؟ در یک کلام نمی‌شود هرگز. چگونه می‌توان از دست و پای خود فرار کرد؟ اگر آنها را هم قطع کنی باز دل و روده‌ات را چه می‌کنی؟! اصلا قلب و مغزت را که دیگر نمی‌توانی بترکانی! بنابراین در ظلمات محض و داخل پیشرفته‌ترین گاوصندوق دنیا هم که باشی، باز از حساب‌کشی خدا نمی‌توانی فرار کنی!

تمام وجود و گوشت و پوست و استخوان ما از برای خداست،  تمام مولکول‌ها و اتم‌ها و هسته‌ی اتم‌ها ساخت خداست و خدا آنها را هوشمند آفریده است، پس این اتم‌ها تمام رفتار و گفتار و نیّات ما را در خود ثبت می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نانو و سلول‌های بنیادین هیچ بعید نیست که بگوییم تمام ذرات عالم هستی، هوشمند خلق شده‌اند و اطلاعاتی در خود ذخیره کرده اند. به امید روزی که بیست و هشت حرف باقیمانده‌ی  علوم بشریت  شکفته شود و مولا و سرومان حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف  جهان هوشمند را با قدوم خود، مبارک گرداند ان‌شاءالله.


مطالب بیشتر:

 دنیا همچون مار است

معرفی اسلام در کلام امیر المومنین ع

دنیا همچون گرد کاهی بی ارزش

کم‌تر از آب بینی بُز زکامی

گوهر نویس