گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس

سیری در امواج خروشان اقیانوس بی‌کران نهج البلاغه

گوهرنویس
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


حضرت علی علیه السلام در توصیف عظمت و قدرت حضرت عزرائیل ملک الموت می‌فرمایند:

آیا چون به خانه اى درآمد از آمدن او آگاه مى شوى؟ آیا هنگامى که یکى را مى میراند، او را مى بینى، بچه را چگونه در شکم مادر مى میراند؟ از راه اندام مادر به درون او در مى شود؟ یا روح به اذن پروردگارش بدو پاسخ مى دهد؟ یا او با کودک، درون شکم مادر به سر مى برد؟


این بیان حضرت در حقیقت تلنگری است برای ما که بدانیم چقدر در برابر مرگ ناتوان هستیم، نمی‌توانیم هیچ اطلاعی از زمان و کیفیت مرگ خود داشته باشیم، همین حالا یا یک دقیقه بعد یا ۵۰ سال بعد واقعا نمی‌دانیم. حضرت علی علیه السلام گوشه‌ای از جهل و ناتوانی ما انسان‌ها را به تصویر می‌کشد: ملک الموت بچه را چگونه در شکم مادر می‌میراند؟!!! حضرت سه احتمال برای این پرسش مطرح می‌کنند: ۱- از اندام مادر داخل رحمش می‌شود.۲- روح جنین به اذن خدا پاسخ فرشته مرگ را می‌دهد.    ۳- فرشته مرگ کنار جنین به سر می‌برد.

نمی‌دانیم، اما هر سه احتمال می‌تواند درست باشد. نمی‌دانیم و از این ندانستن لذت می‌بریم چون بندگی و اطاعت از خالق هستی بخش بدون چون و چرا کردن در کارهایش لذت بخش است. اطاعت از خدا به خاطر محبت به او و به خاطر عشق، لذت بخش است. خدایا معرفت و محبت ما را به خودت روز به روز بیشتر فرما.

مطالعه بیشتر:

 توصیف آسمان در کلام حضرت امیر ع

کلام امیرالمومنین ع درباره دل نبستن به دنیا

پیش‌بینی حضرت علی ع از آینده

به سوى کشت‌زار دانش بشتابید!

هر عمر را به پایان رسیدنى است!


پی نوشت:

بخشی ازخطبه ۱۱۲ با ترجمه استاد شهیدی

نظرات  (۲)

سلام و سپاس! قابل تامل بود.
پاسخ:
علیکم السلام
سپاس از توجه و حضور شما
ان شالله

پاسخ:
ان شاءالله
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی